Reklama
 
Blog | Jakub Homolka

„Pančované“ diplomové práce

 

Čeká české vysoké školství prohibice?

 

Trh, ať už je černý nebo v mezích zákona, člověku nesporně poskytuje prostor pro „invenci“. Co se však někdy jeví jako lidská „vynalézavost“ nebo dokonce „šikovnost“, může často končit tragickými, většinou nezamýšlenými následky.  Zvlášť pozoruhodný „byznys se nedávno rozjel v oblasti školství. 

V posledních letech začaly na internetu bujet portály nabízející za úplatu, mimo jiné, výraznou pomoc s vypracování různých diplomových prací (bakalářských, magisterských a dokonce i disertačních), přičemž tato nabídka je prezentována jako pouhé dodávání „podkladů“ a záleží na „klientovi“, jak s těmito materiály dále naloží – zdali jen přičichne, nebo zdali bude pít plnými doušky. Případnou zodpovědnost tedy poskytovatelé podobných služeb přenášejí na své „zákazníky“.

Portály s diplomovými pracemi tak zaplnily „díru na trhu“ vzniklou masifikací“, respektive „univerzalizací“ [1] českého terciárního vzdělávání, přičemž „díra v zákonech“ podle všeho umožňuje provozovat takovou činnost legálně. Bez ohledu na to je zřejmé, že se jedná o napomáhání k podvodu, neboť studenti – kromě toho, že při vstupu do akademické obce skládají určitý slib – by měli při odevzdání svých prací také prohlašovat, že práci vypracovali „samostatně“, tedy bez použití „podkladů“ vytvořených na objednávku někým jiným.  

Reklama

Proto je s podivem, že kupříkladu žádný z dosavadních ministrů školství zatím nepřispěchal školám na pomoc. Přitom minimálně na poli vysokoškolského vzdělávání se jedná o jev, který jak v tuzemsku, tak v zahraničí výrazně ohrožuje věrohodnost celého našeho vzdělávacího systému. Bude-li totiž tento trend pokračovat, mohou veškeré české diplomy, s nadsázkou řečeno, získat status kolků, u nichž si nebudeme jisti, zdali jejich držitelé skutečně dokázali to, co stojí na etiketě, nebo zdali daného osvědčení nabyli podvodem. 

Také naše terciární vzdělávání tak v budoucnu možná čeká „prohibice“: bude pozastaveno vydávání všech diplomů a vysoké školy zavřou krámy; policie beranidly rozrazí dveře skladů s „podklady“ a zabaví dodavatelům důvěrné seznamy „klientů“, s jejichž pomocí začne kontrolovat, které z doposud odevzdaných kvalifikačních spisů byly vytvořeny opravdu samostatně, tedy bez cizích „podkladů“, a které nikoliv; zavládne tak právní nejistota, neboť každá z prací bude najednou muset mít svůj „rodokmen“, přičemž za „pančované“ diplomové práce se zpětně začnou odebírat tituly …

Možná vám taková nadsázka přijde přehnaná, nicméně vzhledem k tomu, jaký je dnes terciárnímu vzdělávání přikládán význam (v jeho rámci studuje již více jak 50 % z populačního ročníku [2]), je s podivem, že byl tento problém doposud spíše přehlížen. Zatím to vypadá, jako bychom čekali na první otrávenou láhev.  

 

 

 

Odkazy

Kde už se o „pančovaných“diplomových pracích psalo:

iDnes: http://zpravy.idnes.cz/disertacni-praci-vam-za-desitky-tisic-na-zakazku-zpracuje-nevedec-p9o-/domaci.aspx?c=A110815_1634730_domaci_hro

iForum: http://www.cuni.cz/IFORUM-4180.html

iHned: http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-24007980-falesna-diplomka-bezmoc-skol-i-soudu

Studenta.cz: http://www.studenta.cz/napisu-ti-bakalarku-zn-rychle-a-draze/magazin/article/184

Peníze.cz: http://www.penize.cz/nakupy/212749-diplomky-na-zakazku-skoly-versus-podnikavci-kdo-s-koho

a další …

 

Použitá literatura:

[1] Prudký, L., Pabian, P., Šima, K. 2010. České vysoké školství. Praha: Grada. s. 24. 

[2] Tamtéž: s. 21.